• ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ
    & ΕΚΘΕΣΙΑΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
    & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

  • Η Τουριστική Διάσταση του Προγράμματος Φιλοξενίας Εμπορικών Επισκεπτών (Hosted Buyers Programme) της ΔΕΘ-HELEXPO. Μια Πρώτη Αποτίμηση για την Περίοδο 2014-2016

    Βίκυ Δαλκράνη, Δημήτρης Κουρκουρίδης, Δρ. Κυριάκος Ποζρικίδης

    ΔΕΘ HELEXPO ΑΕ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ & ΕΚΘΕΣΙΑΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, Εγνατία 154, 546 36 Θεσσαλονίκη

    Οι Εμπορικές Εκθέσεις αποτελούν έναν θεσμό με μακρά ιστορία που χάνεται στο βάθος των αιώνων και διαρκεί μέχρι και σήμερα. Στη βιβλιογραφία οι εμπορικές εκθέσεις συνδέονται με τις εμποροπανηγύρεις στην αρχαιότητα. Σε κάθε ιστορική περίοδο οι Εμπορικές Εκθέσεις από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα αλληλεπιδρούσαν πολυεπίπεδα με τον τόπο φιλοξενίας τους. Ένας τομέας στον οποίο οι εμπορικές εκθέσεις συνέβαλαν σημαντικά σε κάθε ιστορική περίοδο, είναι η τουριστική ανάπτυξη του τόπου φιλοξενίας.

    Τις τελευταίες δεκαετίες ο διεθνής ανταγωνισμός στο κλάδο της εκθεσιακής βιομηχανίας έχει γίνει εντονότερος, καθώς σε όλες σχεδόν τις χώρες του κόσμου διοργανώνονται πλέον Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις. Μέσα σε αυτό το ανταγωνιστικό πλαίσιο οι Διοργανωτές Εμπορικών Εκθέσεων στην προσπάθειά τους να διαφοροποιηθούν και να εξασφαλίσουν τη μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση των Εκθετών τους, υλοποιούν προγράμματα φιλοξενίας ξένων εμπορικών επισκεπτών στις διοργανώσεις τους. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, οι Διοργανωτές προσκαλούν και φιλοξενούν επιλεγμένους Εμπορικούς Επισκέπτες που αποτελούν δυνητικούς αγοραστές των προϊόντων / υπηρεσιών του εκάστοτε κλάδου που εκπροσωπείται στην κάθε κλαδική έκθεση, οι οποίοι κλείνουν προκαθορισμένα ραντεβού (b2b meetings) με τους Εκθέτες. Σκοπός αυτών των ραντεβού είναι η επίτευξη εμπορικών συμφωνιών και η προώθηση με αυτό τον τρόπο της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων (Εκθετών).

    Στην παρούσα εργασία επικεντρωνόμαστε στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, η οποία διαθέτει μια μακρά εκθεσιακή ιστορία. Μάλιστα η νεώτερη και σύγχρονη ιστορία της πόλης είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Έκθεσης, που διατηρεί πλέον μια 90χρονη παράδοση. Στα 90 χρόνια της εκθεσιακής ιστορίας της Θεσσαλονίκης, η Έκθεση πάντοτε αλληλεπιδρούσε σημαντικά με την πόλη σε πολλά επίπεδα μεταξύ αυτών και στον τουρισμό.

    Η ΔΕΘ-HELEXPO θέλοντας να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες των επιχειρήσεων και προκειμένου να καταστήσει τις Εμπορικές Εκθέσεις που διοργανώνει ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο, έχει εκπονήσει πρόγραμμα φιλοξενίας εμπορικών επισκεπτών στις διοργανώσεις της εδώ και δυο περίπου δεκαετίες. Οι προσπάθειες αυτές τα τελευταία χρόνια και συγκριμένα από το 2014 και μετά γίνονται εντονότερες, πιο οργανωμένες και με πιο συστηματικό τρόπο με το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ξένων Εμπορικών Επισκεπτών (Hosted Buyers Program) σε όλες τις κλαδικές εκθέσεις της ΔΕΘ-HELEXPO.

    Μέσα στην τριετία 2014-2016, έχουν φιλοξενηθεί περίπου 1.000 ξένοι εμπορικοί επισκέπτες από όλες σχεδόν τις περιοχές του πλανήτη. Τα αποτελέσματα του προγράμματος αυτού είναι αξιόλογα, καθώς έχουν συναφθεί σημαντικές εμπορικές συμφωνίες μεταξύ ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, συμβάλλοντας στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών.

    Πέρα όμως από το καθαρά επιχειρηματικό αποτελέσματα, το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Εμπορικών Επισκεπτών έχει σημαντική συμβολή και στην τουριστική ανάπτυξη της πόλης. Ακριβώς αυτή τη συμβολή θα επιχειρήσουμε με την παρούσα εργασία να διερευνήσουμε. Η διερεύνηση θα πραγματοποιηθεί μέσα από μια πρωτογενή έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου στους εμπορικούς επισκέπτες που έχουν φιλοξενηθεί στη Θεσσαλονίκη κατά την περίοδο 2014-2016.